Maire Soiluva: Viivi tykkää
koulusta
Kuvitus: Jutta Varjus ja
lapset
Kustannus: Adoptioperheet ry
2009
Leena Virtanen: Xing ja
sukulaiset
Kuvitus: Salla Savolainen
Kustannus: Tammi 2010 (2.
painos)
Koulun alku voi herättää lapsessa kaikenlaisia ajatuksia ja mietteitä. Se voi nostaa pintaan kysymyksiä omasta taustasta tai menneisyydestä. Koulussa huomaa, että toiset oppivat nopeammin ja toiset hitaammin kuin toiset, ja että kaikki ovat taitavia eri asioissa. Kaikilla on erilainen perhe ja erilaisia mielipiteitä.
Näin voisi tiivistää kahden
erilaisen kirjan yhtäläisyyksiä. Molemmissa kirjoissa, Xing ja sukulaiset sekä Viivi tykkää koulusta,
päähenkilö aloittaa ekaluokan, ja hän on myös adoptoitu (Kiinasta).
Kirjoja ei ole kuitenkaan missään nimessä suunnattu vain adoptoiduille, vaan ne sopivat kaikille. Etenkin Viivi
tykkää koulusta käsittelee kaikenlaista erilaisuutta makumieltymyksistä lähtien. Monipuolisessa kirjassa mietitään myös mm. koulun
arkea kokonaisuudessaan, opetellaan olemaan toisten kanssa, pohditaan hyvän naurun ja
vahingonilon eroa, lasten erilaisia taitoja ja tutustutaan uusiin ruokalajeihin. Luokkaan mahtuu monenlaisia oppilaita ja taustoja.
Siinä missä Viivi tykkää koulusta –kirjassa kohdataan aiheita ja kysymyksiä etenkin ryhmänä ja koululuokan näkökulmasta, liikutaan Xingissä ja sukulaisissa pienen tytön pään sisällä: siitä, miten adoptoidun elämässä sekoittuvat lähtökulttuuri ja suomalaisuus, suomalaiset ja biologiset sukulaiset tai miltä tuntuu epävarmuus omasta taustasta. Sitäkin mietitään, miksi toisilla on erilaisia vauvakuvia kuin toisilla, ja miten Kiinassa käydään koulua.
Joku on sanonut, että nykypäivän
lapset pääsevät kohtaamaan niin paljon erilaisuutta koulussa ja päiväkodissa,
että he ovat itse asiassa paljon taitavampia monikulttuurisia osaajia kuin me
vanhemmat (pätee ainakin meidän kotinurkillamme). Monikultturinen tai interkulttuurinen osaaminen tarkoittaa
esimerkiksi sitä, ettei lokeroi tai stereotypioi ihmisiä minkään ulkoisen
perusteella, vaan tietää, että olemme yhtä aikaa erilaisia ja samanlaisia. Ja
toisaalta on tietoinen oman taustan aiheuttamista ajatusmalleista tai
ennakkoluuloista, joita väistämättä omaksuu.
Interkulttuurisia taitoja
hiovat tehokkaasti myös molemmat kirjat. Viivi tykkää koulusta alleviivaa
suvaitsevaisuutta jopa siinä määrin, että mietin monesti lukiessani sen olevan
tarkoitettu ainakin yhtä lailla aikuisille ja opettajille työkaluksi asioiden
pohtimiseen ja käsittelyyn luokassa. Suosittelen jos mietit näitä asioita ja
kaipaat käsittelyyn tukea!
Summa summarum, hyviä ja
kiinnostavia kirjoja, ennen kaikkea monitasoisuutensa vuoksi ja (monikulttuurista) hyväksyntää edistävinä. Etenkin opettajien ja kasvattajien kannattaa
tutustua!
Olemme pitäneet kovasti kummastakin kirjasta. Tuo Viivi-kirja on 3-vuotiaamme yksi kirjasuosikeista.
VastaaPoistaPihi nainen, kiva kuulla, ja etenkin, että on jo 3-vuotiaan suosikki! Tekstiähän on aika paljon, mutta niin on kyllä sitten kuvitustakin. Meidän 3v ei ainakaan ihan vielä syty tämänlaisille kirjoille, pitää olla enemmän toimintaa.
PoistaMinäkin hämmästyin kun juuri tästä aika paljon tekstiä sisältävästä kirjasta on tullut pienen pitkäaikainen suosikki. Kuvitus ja erilaisten tunteiden käsittely tuntuu vetoavan. Erityisesti Heikin kaatuminen välitunnilla ja pipin laastarointi on luettu meillä useita kymmeniä kertoja. 3vee onkin ehkä juuri tämän kirjan ansiosta aina puhaltamassa kaikkien pipejä. :)
Poista